Monday, December 27, 2010

blueberry cheese cake

base :
2 C     biskut hancur (12 kpg biskut digestive/marie ditumbuk)
3/4 C  mentega yg dicairkan
cheese cake :
3 kotak   philadelphia crean cheese (250gX3)
3 C         whip cream
3/4 C      susu fresh
2 biji      lemon
5 biji      telur (medium size)
3/4 C      gula pasir
5 T         gelatine serbuk sayuran (pstikan halal kay)
1/2 C      air suhu bilik
1 t         vanilla essence
blueberry topping :
1 tin     comstock blueberry filling
2 T       gula pasir
1/2 C    air (utk cairkan gula)
2 T       gelatine


CARA-CARA :-


base : sapu keliling acuan dgn sedikit mentega. cairkan mentega dgn api perlahan. gaul rata bersama biskut yg dihancurkan dgn mentega yg telah dicairkan. masukkan ke dalam acuan dan ratakan dengan tapak gelas minuman yg rata. masukkan ke dalam peti sejuk selama 20 minit. sambil itu siapkan lapisan cheese.

cheese layer : pecah telur satu persatu dan saingkan putih dan kuning telur. masukkan kuning telur, gula dan vanilla essence ke dalam mangkuk dan pukul. setelah kembang masukkan cream cheese, whip cream, susu segar, jus lemon dan parutan kulit lemon satu persatu sambil pukul sehingga kembang.
gelatine dimasukkan ke dlm periuk kecil bersama air suhu bilik. dicairkan di atas spi perlahan sambil kacau tanpa henti sehingga cair. kemudian campurkan ke dalam bahan2 yg telah dipukul mesra td.
bg putih telur yg diasingkan td, masukkan ke dlm mgkuk asing dan dipukul sehingga menjadi buih keras.ambil putih telur keras shj dan dicampur ke dalam bahan y telah dipukul tadi secara perlahan2. keluarkan bekas y berisi biskut td dan tuangkan ke dlm bekas tersebut dan masukkan semula ke dlm peti selama 2 jam.

topping : stlh 2 jam, tuangkan topping blueberry ke dlm mangkuk. cairkan gelatine yg dicampurkan dgn air di ats api yg perlahan. gelatine cair dimasukkan dlm mangkuk berisi blueberry dan dikacau mesra. tuangkan ke dlm acuan semula. sejukkan cake di dlm peti sejuk selama 1/2 jam. ciap untuk dimakan..:)

p/s :credit 2 ainin n company 4 diz recipe..:)


No comments: